Jövő tavaszra megújul a vársikló
A helyi önkormányzat 12 millió lejes költségvetést szavazott meg a vár évek óta gondokat okozó drótkötélpályás felvonójának felújítására. A jövő tavaszra elkészülő felújítás során csak a síneket hagyják meg, a kabint, a két állomást és magát a felvonószerkezetet lecserélik. Az új vársikló kapacitása szinte kétszerese lesz a jelenleginek. A sikló megépítésének munkálatai 2003-ban kezdődtek el. A 2005-ben átadott felvonó, 158 méteres hosszúságával és a szintkülönbség figyelembevételével, akkor Európa első ilyen típusú felvonója volt. A vársikló azonban sok gondot okozott a városvezetésnek: a havi rendszeres műszaki ellenőrzésen túl is gyakran le kellett állítani különböző technikai hibák miatt. 2017-ben a felvonó 17 turistát ejtett foglyul, a szerkezet nyolc méter magasan állt le, az utasokat hosszú várakozás után végül a tűzoltók mentették ki.
A sikló180 méter magas szintkülönbségről indul és 342,65 méter magasba vontatja a kabint, melyben jelenleg 14 fő tartózkodhat. A 2 m/s sebességgel közlekedő felvonó 2,5 perc alatt ér fel a várba. A felvonókábel 277 méter hosszú és 24 fémoszlopon fekszik. A szerkezetet az osztrák Doppelmayr cégtől vásárolták annak idején. A 2005-ben felszerelt felvonó eredetileg 16 személyes fülkével rendelkezett, az ISCIR-engedélyt azonban az utóbbi két évben már csak 14 személy szállítására kapta meg. Az új fülke 32 személyes lesz.
Fotó: az új vársikló látványterve